En liten historia...

På semesterresa i ett sydligt land fick en framgångsrik industriledare från norra Europa en dag syn på en fiskare som låg behagligt utsträckt i skuggan av sin båt på stranden och puffade på en tobakspipa. Denna uppenbara lättja provocerade industriledaren så starkt att han omedelbart stegade fram till mannen och frågade denne:

"Varför är du inte ute och fiskar? Det är ju fortfarande bara förmiddag."
"Jag har redan fångat den fiska jag behöver idag", svarade mannen och fortsatte att puffa på sin pipa.
"Men du skulle ju kunna hinna fånga ännu mer fisk."
"Vad ska jag med den till?"
"Du skulle kunna sälja den och tjäna pengar som du kunde köpa en ny och bättre motor för och så kunde du fiska ännu längre ut och få ännu större fångster och tjäna ännu mer pengar som du kunde köpa moderna nät för och på det sättet skulle du få så stora fångster att du kunde ha råd att äga två båtar, ja kanske till och med en hel liten fiskeflotta. Då skull du vara lika rik som jag är."
"Och vad skulle det vara bra för?"
"Om du har så mycket pengar kan du verkligen njuta av livet."
"Och vad tycker du att det ser ut som att jag gör nu?"

Kommentarer
Postat av: Mad

fy fan vad bra!

2007-12-25 @ 13:12:04
URL: http://sisterdisco.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0