Hur löken blev löken

Ibland undrar folk varför vissa kallar mig för löken. Jag har själv lite svårt att redogöra för varför det har blivit så, men jag ska försöka nysta upp det här en gång för alla.

Upphovsmannen till det här smeknamnet, Fredrik Unbeck (även känd under namnet "Fredrik Snyltare", men det är en annan historia), har en fascination över min unga ålder. Idrottsklassen har en ganska hög medelålder med några som drar upp statistiken ganska mycket (läs Högman) och det var nog där som besattheten över mitt födelseår, 1987,  började. Fredrik kopplade då 1987, till den gamla seriefiguren 87:an Löken.

Ibörjan användes mestadels mitt fullständiga smeknamn, "87:an Löken", men nu används det kortare "Löken" när folk tilltalar mig. 

Detta har efter hand spårat ur då jag har kallats allt som kan relateras till ordet lök, dvs. vitlök, rödlök, purjolök, stekt lök, syltlök osv. Det mest långsökta är att de svettringar som bildas på tröjan i höjd med armhålorna kallas för 87:or. Svettringarna kallas ofta i folkmun för lökringar  -> 87:an Löken -> 87:or.

Det roligaste i den här soppan är att Fredrik egentligen var ute och cyklade och köpte korv samtidigt. Det korrekta namnet på Lennart Elworths seriefigur är "47:an Löken". Även om mitt smeknamn då saknar någon relevans så har det blivit så pass befäst så att det är omöjligt att göra något åt det.
 
Själv kan jag inte säga att jag gillar smeknamnet löken, men samtidigt finns det betydligt värre saker att bli kallad. Nu har jag till viss grad accepterat det, men jag vägrar att själv säga det eller att presentera mig så som löken.

Jag får helt enkelt gilla läget och hoppas på att det någon gång i framtiden självdör...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0