lite fotbollsdravel

Som säkert många vet så har jag ett intresse som jag är ganska nördig i. Jag ser mig själv som en fotbollsnörd och då i synnerhet när det kommer till den vackra klubben Hammarby IF. Ni får helt enkelt stå ut med det här nördiga inlägget...

Hammarby hade det milt uttryckt inte så  värst bra med målvakter förra året (jag såg mig själv som lösningen på problemet, innan jag skadade ryggen dvs.). Ante Covic vaktade Bajens kasse under de mest framgångsrika åren i klubbens historia. Ante valde inför förra säsongen att flytta hem till Australien och då värvades Erland Hellström (som är son till den inte helt okända Ronnie). Erland hade dock inte helt optimala förutsättningar för att göra sig själv rättvisa då han drogs med en envis knäskada, som i sin tur ledde till att han missade hela vårsäsongen. Kvar fanns då den flaxige Benny Lekström som innan säsongen kunde räkna sina allsvenska framträdanden på sin högra handske. Inför premiären värvades Richard Kingson från Ghana på ett tre månaders kontrakt. Kingson gjorde det bra, inget snack om det. Men jag kan inte säga att jag är lika imponerad av honom som så många andra verkar vara. Richard var väldigt flaxig och precis värdelös på att plocka inlägg. När Richards kontrakt med Hammarby gick ut så flyttade han till Birmingham, där han idag är heltidsanställd vatten- och västbärare.
 
Så långt var det ingen fara. Problemen började komma när Erland skadade sig (igen) efter några få tveksamma matcher. In med Benny Lekström som inte han heller gjorde något vidare bra jobb. Nu hade Hammarby helt plötsligt två målvakter som var riktigt dåliga. Situationen blir inte bättre då även Benny skadar sig och 17-åriga George Moussan blir tagen direkt ur skolbänken för att vakta Hammarbys bur i allsvenskan. George är duktig, men han är inte någon som man håller i handen när det börjar blåsa upp till storm. Detta i ett skede då Bajen spelar sin viktigaste Europamatch i klubbens historia.

Lägg där till att målvaktstränaren (numera "fotbollsansvarig" vad nu det betyder), tillika guldhjälten Lasse Eriksson, 42 vårar, satt på bänken ett antal matcher. Dessutom lånades en annan veteran, Magnus Jonsson (?), för att nöta bänk.

Det säger sig självt att det inte blir bra om man byter så mycket på en position under en säsong. Många gånger har vi faktiskt förlorat på att vi inte har någon trygghet längst bak.

Idag blev det klart att Kristoffer Björklund spelar i Bajen nästa år. Det lilla jag har sett av honom tycker jag att det verkar som den stabila och trygga målvakt som bajen har behövt. Sen har uttalande från högt uppsatta personer i Hammarby gjort gällande att Bajen inte har värvat färdigt på målvaktssidan, vilket ger hopp om att en viss landslagsman fortfarande är aktuell... 

förövrigt vinner Charlie Davies skytteligan 2008!   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0