Nya Söderstadion?

Om jag har kopplat rätt nu så har det tagits ett steg till en ny arena för Hammarby IF. Det är snack om något komplex med skjuttak (kan ha fel på den punkten) med plats för 30 000 söderkisar. Arenan ska enligt uppgift ligga i globenområdet, vilket är bästa tänkbara lösning. Men som bajare har man fått lära sig den hårda vägen att man inte ska ta ut något i förskott. Bajen har velat ha en arena i ungefär lika många år som jag är gammal. Processen har alltså varit allt annat än kort och jag vägrar tro på något förrän det första spadtaget har tagits på systembolagstomten (ganska roligt att en framtida arena ska ligga där f.ö. med tanke på bajenmyten).

Men om det nu blir verklighet, peppa peppa ta i trä, måste man ställa sig frågande till hur bajen med ett av allsvenskans jämnaste publiksnitt över 10 000 ska kunna fylla ut arenan på 30 000 utan att det ska kännas som när IFK Gbg fick hybris o skulle spela alla sina matcher på nya Ullevi (nya Ullevi känns å andra sidan mer som en friidrottsarena, med löparbanor och kikaravstånd mellan publik och spelare). Ägarförhållandet blir också intressant att se. Kommer AEG att kliva in och betala vissa av byggkostnaderna och hur stor del (om ens någon) kommer Hammarby att äga. Hammarby har haft allsvenskans dyraste säsongskort pga. de skyhöga planhyrorna på ett sedan många år förfallande Söderstadion. Så jag tror inte att kostanderna för publiken kommer bli så värst mycket större.

AIK har sedan många år gett bort överskottsbiljetter till ungdomslag för att kunna fylla ut Råsunda. Det är alltid bättre att sälja biljetter för 1 kr än att stolar står tomma. På det här sättet har AIK kunnat rekyterara supportrar genom att visa lite good will.

Som den bakåtsträvare jag är så skulle jag bli synnerligen besviken om de skulle lägga en plastmatta istället för naturgräs på den nya arenan. Inte för att jag tror att det skulle missgynna Hammarby spelmässigt med konstgräs, snarare borde Hammarbys snabba passningsspel på sikt gynnas av låtsasgräs. Men en fotbollsplan ska lukta nyklippt gräs punkt slut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0