Mina tankar är det sista som ni tar

Cypern va hur skönt som helst. Jag har solat (lite, tål inte värme tillräckligt bra och har dessutom anlag för rikliga svettningar), badat (trots att jag är kronoberg läns största badkruka), läst (endast skönlitteratur, vilket var ett tag sedan) och motionerat (promenader mellan solstolen och poolen samt några omgångar beach-tennis).

Men desto bättre man har haft det under sin semester, desto hårdare blir man slagen av vardagens alla krav och måsten när man kommer hem. Just nu är det inte lätt att vara lärarstudent vid Växjö universitet och läsa kursen Hållbar utveckling. Jag tvivlar starkt på att jag hade varit bättre förberedd inför den stundande veckans alla uppgifter ifall jag hade låtit bli att åka till Cypern, men samtidigt blir det så mycket svårare att komma tillbaka in i skoltänket när man väl har lyckats koppla bort allt under en veckas tid.

När man får en sådan verklighetschock är det inte långt ifrån att man hoppa av utbildningen och skaffar ett jobb i kassan på konsum istället. Men det nöjet tänker jag inte ge de jävlarna. Med risk för att låta en aning konspiratorisk kan jag nämligen avslöja att jag har genomskådat deras ondskefulla plan. Storebror har nämligen upptäckt att han utbildar fler lärare än vad det finns behov för. Det Storebror gör i det läget är att han gör lärarutbildningen oerhört tråkig, med stora inslag av AUO (allmänt utbildningsområde). Storebror vill döda studenternas motivation och vill att de ska finna sina studier meningslösa. Tråkiga föreläsare, som avhandlar ännu tråkigare ämnen är avsedda för att studenterna ska ledsna på skiten och sadla om till telefonförsäljare.

Plan B, när Storebror märker att hans uttråkningsplan inte hjälper i tillräckligt stor utsträckning, är att trycka ihop alla inlämningarna och uppgifter så att arbetsbördan ska avskräcka de stackars lärarstudenterna. Han beslutar sig även för att kasta in lite nya uppgifter, helt från ingenstans, som dessutom till synes saknar någon som helst relevans. De som inte bränner ut sig på vägen frågar sig åtminstone både en och två gånger varför de utsätter sig själva för en sådan press.

Nu när du vet det svenska utbildningssystemet smutsiga hemlighet gör du bäst i att vakta din rygg vart du än går. Gå helst ingenstans efter mörkrets inbrott. Ser du någon som följer efter dig, spring så in i helvete.

...och framför allt, ta inte saker för mer än vad de faktiskt är!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0