Topp 5

Jag har alltid fascinerats av idrottsmän som avviker från det normala. Då helst inte enbart i deras prestationer utan även i deras sätt att tänka och vara. Det jag tycker är så fantastiskt roligt när det kommer fram en idrottsman som trots att han (eller hon får jag tillägga eftersom vi lever på 2000-talet) inte följer strömmen, ändå framstår som en vinnare. Utan dessa bohemers framgångar inom deras idrott hade vi förmodligen aldrig kommit ihåg dem, men det är i första hand deras galenskap som fastnar i våra minnen.

Jag tycker att det är skitroligt att den alpina skidåkaren Bode Miller bor i en husvagn, har sin bästis som personlig kock och alltid värmer upp med en krogrunda kvällen innan viktiga tävlingar. Många har hamnat i svårigheter efter deras aktiva karriär, då de även då inte velat passa in i något mönster. Det är emellertid en felaktig slutsats att dessa excentriska idrottsmän alltid innebär problem för sin omgivning.

Därför tänkter jag presentera en topp-lista med några av de mest excentriska idrottsmän som gått på denna jord. Kort och gott, en lista över de, enligt mig, 5 galnast fotbollsmålvaktern. Kvalificeringen till topplistan har varit tidskrävande, men är nu fastställd. Jag har valt att enbart ha med målvakter som har lyckats på högsta nivå (i varierande grad givetvis) och för de flesta fotbollsupportrar är välkända namn. Jag kommer med jämna mellanrum uppdatera listan och börja bakifrån, för att få en schysst nedräkningseffekt.

Men nu ska jag skita i det här sålänge. Om lite mer än 24 timmar sitter jag i en solstol på Cypern med en Piña Colada i näven. Solong suckers!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0