Vanemännsikan

Jag är en vanemännsika. Jag följer ofta omedvetna mönster som i den närmaste kan liknas vid ritualer. Som att jag automatiskt tar på mig min fotbollsgrejer i en viss ordning utan att tänka på det, sitter på samma plats i omklädningsrummet, gör allt i en bestämd ordning på morgonen samt att jag alltid lägger mina pengar i höger bakficka när jag är ute på krogen. Bryts en vana eller ritual uppstår det direkt kaos i mitt huvud. Någon gång har jag sprungit runt hela Sivans utan att hitta mina pengar. Då låg dem i vänster bakficka...

Men tro inte att dessa ritualer är oförändliga över tid. Nej, så är det verkligen inte. Jag hade kunnat berätta om allt skrock jag hade för mig när jag var yngre (har lärt mig att inte säga "när jag var liten" då jag fortfarande i de flestas ögon är liten), men jag hade även som skrock att mina ritualer skulle vara hemliga, annars var de verkningslösa.

Idag hade jag sovmorgon till kl 10. Jätteskönt. För ett år sedan hade jag sovit som en stock till kl 9 och gått upp och genomfört mina ritualer i vanlig ordning dvs. sätta på kaffebryggaren, sätta på datorn, gå på toa, duscha, äta frukost i kalsingarna framför datorn, klä på mig, fixa frillan och borsta tänderna. Det brukar ta en timme ungefär.

Men imorse vaknade jag 06.30, somnade om till kl 7 och låg kvar i sängen av ren envishet till kl 8. Detta ledde till att jag i princip redan var färdig med alla morgonbestyr kl 9. Så nu sitter jag här och inte riktigt vet vad jag ska ta mig till.

Som förklaring till detta fenomen och förändring i min vanemässig struktur kan man ju se till att jag har en otroligt kvällstrött och morgonpigg flickvän. Men det vore fel att anklaga henne för att hon har förstört min dygnsrytm, hon har snarare förbättrat den och jag är mycket piggare och effektivare nu än vad jag var för ett år sedan. Även om hon inte är i växjö, som fallet är just nu, så går jag och lägger mig vid 22-tiden och vaknar 06.30. Jag sover också på min sida av sängen, närmast den kalla väggen, för att nämna ytterligare en vana till som sker per automatik. Egentligen ren idioti när man bara har en 90-säng. Varför använder jag bara 45 cm av dessa?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0