kundservice?

Telia är kända för sina långrandiga telefonköer. För att komma fram till en riktig människa är det meningen att du ska sitta och lyssna på en datorröst som ber dig att knappa in diverse siffror för att ärendet ska kunna behandlas "så smidigt som möjligt". Vi har alla varit där och de flesta har även irriterat sig över den omständliga processen. Jag drog mig in i det sista för att ringa kundtjänst då Stinas nyinförskaffade bredband strulade, men till sist fann jag ingen annan utväg. Denna gång fann jag dock en liten twist i processeduren, telia har nu bytt sitt siffersystem mot ett röststyrt, ungefär som när man ska beställa en tågbiljett över telefon på SJ.

I likhet med den mentala härdsmälta som uppstår när man befinner i kyrkan och bara inte får svära, måste jag ha förvandlats till en urkarlskronit, för datorrösten bad vid upprepade tillfällen på korrekt rikssvenska om ursäkt för att hon inte kunde förstå vad jag sa. Efter ett tag tog jag mig förbi de inledande momenten, för att sedan köra tokfast då jag ska slå in ett telefonnummer (ja, man har visst sådana till mobila bredband). Jag provade att slå in siffrorna på knapparna, men hade för många siffror, så jag försökte med röststyrningen och läste lugnt och noggrant upp siffrorna, utan framgång. Efter att ha ringt upp igen ett 20-tal gånger bråkade jag så länge med växeln att inte ens en röststyrd datorns tålamod räckte till. "Var god att dröj, jag ska kolla om det finns en ledig handläggare", det var inte alls det jag försökt uppnå de senaste 40 minuterna.

Återigen ett exempel på hur tekniken gör de enklaste företeelser, som att stå i kö, svårare än vad de behöver vara.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0