ett farväl till Bert-böckerna

jag har den senaste tiden gjort en kraftansträngning för att uppgradera min bokhylla. Jag ser ett mervärde i att äga böcker, vilket inte får förväxlas med att låna böcker. Lånandet ger endast ett tillfälligt nöje, men att äga samma bok ger en lyckokänsla som varar mycket längre. Om bara pengarna fanns skulle jag äga betydligt fler böcker än vad jag idag gör...

Förutom de böcker som man kan önska sig i present i samband med julfirandet, finns det även möjlighet till köpa böcker till sig själv i samband med julhandeln. En del människor kallar detta fenomen för att "de köper julklappar till sig själva", vilket jag anser är en ganska bajsnödig ursäkt. Jag tycker inte att man ska behöva ursäkta sig för att köpa saker till sig själv, därför har jag helt medvetet två separata önskelistor. En lista med boktitlar jag ger till mamma (ofta lite dyrare böcker) och en som jag handlar till mig själv. Detta har hittills resulterat i 8 nya böcker.

Jag tror att en bokhylla återspeglar sin ägare till viss del. I min bokhylla finns det ganska grabbiga böcker som exempelvis Gudfadern, Tvekampen, olika fotbollsböcker etc. och så långt är allt väl. Men vid en närmare analys märker man dock en sida av min bokhylla som inte har förändrats på många år, tre flyttar till trots. Studentens beryktade skrala ekonomi, oförmågan att magasinera (eller kasta, ett släktdrag från mamma) böcker, nostalgi och kanske även lite lathet har resulterat i att Bert-böckerna och andra ungdomsböcker har fått stå kvar. Det ger ett intryck av att en del av min bokhylla slutade växa vid 12 års ålder (och därav även jag?). Förändringen handlar inte om att jag skäms över dem, de har stått för oerhört mycket glädje, men nu känner jag att det är dags för dem att läggas i en låda i väntan på att berika en annan generation. Lite sorgligt på ett sätt, men nödvändigt på ett annat.

Jag funderar dock allvarligt på att låta "Ängel i grön klänning" stå kvar i bokhyllan, även om den definitivt går in under genrern "ungdomsböcker", då den visar på både ett större djup och bredd i min annars våldsromantiserande boksamling.

Kommentarer
Postat av: Rebecka

Jag håller inte med! Låneböecker är fina grejer. Jag besöker biblioteket så ofta jag kan, för egentligen, är inte alla nöjen tillfälliga? Å andra sidan uppskattar jag att ge bort böcker (i synnerhet till mamma och pappa, då jag senare kan LÅNA dem och läsa själv). Härligt det där med lånesystem. Något som om möjligt är ännu bättre, är att byta. Jag ska införa att alla tar med sig en påse med saker att byta när man går och handlar. Vore inte det trevligt?

2008-12-26 @ 00:17:50
URL: http://stormsteg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0