Sulan, Sulan, ge oss en sång!


När jag läste det här på Hammarbys officiella hemsida, visste jag inte hur jag skulle reagera. Sulan i landslaget? Skämtar någon med mig?

Sulan är inte världens mest briljanta fotbollsspelare. Han är inte killen som drar 4-5 motståndare och avslutar med en tunnel på målvakten. Han slår bort passningar till höger och till vänster. Ibland stöterna han helt huvudlöst på sin anfallare. Ofta är hans första tillslag på bollen så dåligt att han sätter sig själv och sina medspelare i onödig tidspress.

Tänk om fotboll vore så enkelt.

Sulan är min hjälte. Han har varit trogen Hammarby i snart 10 år. Visst slår han bort passningar till förbannelse och visst springer han bort sig ibland. Till hans försvar bör det dock erkännas att han har blivit betydligt bättre på dessa punkter de senaste åren. Sulan är en kille som utan att tveka hade sprungit över hela planen för att ta tillbaka en förlorad boll. Med en kniv i ryggen och båda fötterna i gips.

Sulan kommer aldrig att ta en ordinarie plats i Sveriges landslag. Men uttagningen bör ses som ett erkännande från det svenska fotbollsetablissemangets sida. Ett erkännande som allsvenskans mest underskattade fotbollsspelare verkligen är värd.


image14

Lycka till Suleyman Sleyman!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0