Det fantastiska internet

Det finns få ting i denna värld som stör mig lika mycket som när saker görs mycket krångligare än vad det egentligen är. Vårt land är ett väldigt byråkratiskt land och det har sina fördelar och är kanske att föredra framför motsatsen. Ibland blir man dock enbart förbannad, som på Malmö högskola som inte bara kan ge Stina sin lärarexamen någon gång så att hon slipper skiten. Framför allt blir jag förbannad på att det inte kan ges information i tid och på ett konkret, enkelt sätt. Ska högskolans informationssystem vara så invecklat att man borde läsa en 15 poängskurs i att hitta instruktioner på alla otaliga databaser, innan man ens funderar på att plugga någonting annat?

De av er som någon gång tex. har sökt bostadsbidrag vet att dessa inte är de enklaste att fylla i. För det första gäller det att uppskatta hur mycket pengar man kommer att tjäna på ett år, vilket inte alltid är det lättaste om man tex. för närvarande skulle råka vara arbetslös, sen ska även alla nuffror in på rätt plats i blanketten. Det ställs krav på ganska goda matematiska kunskaper samt att man läst på om alla olika undantag och regler, för att det inte ska bli fel och pengar måste betalas tillbaka. Redan där exkluderas många människor för att de helt enkelt inte klarar av att fylla i en blankett. Sen tror jag inte att Hulda 95 bast blir så imponerad när du säger att hon, som har svårt för att gå, enkelt genom några klick kan skriva ut blanketten på internet.

I den smått fantastiska kursen "Interkulturellt perspektiv på hållbar utveckling" kom jag genom kurslitteraturen i kontakt med begreppet teknofob, dvs en person som inte gärna tar till sig ny teknik. I denna, inte helt nyanserade bok, likställdes teknofoben i princip med satan (och detta sattes givetvis i något krystat sammanhang med de naturvenskapliga ämnenas låga popularitet i skolan bla bla bla). Jag ser inte mig själv som en teknofob, men samtidigt känner jag en instinktiv motvilja inför den övertro på tekniken som jag upplever idag.

Som student ligger i princip all information på internet och utan en dator får du då uppenbara problem. Varje termin får man höra om det nya kommunikationsverktygen som ska underlätta studierna och se till att all information går att nås var man än i världen må befinna sig för tillfället. Man hinner emellertid inte lära sig något av dessa system innan det är dags att byta till nästa, lika revolutionerande system. Och visst är det fantastiskt att det krävs sju (7!!) internetsidor uppe samtidigt för att kunna söka en (1!!) enda kurs inför nästkommande termin? Då vore det faktiskt att föredra med ett papper i brevlådan istället.

Kommentarer
Postat av: Bror

Jag sitter och är jättearg. Blir fan inte klok på sökabostadskiten... Sakerna funkar ju inte! Lagom skoj om jag missar de som ligger ute nu och istället måste söka de som jag först kan få flytta in 1 sep och missa hela första veckan...

Rumpnissar!

2008-07-14 @ 12:19:00
URL: http://mysighetsministern.blogspot.com/
Postat av: Maria

8 Hetaste Gummi, Coolt komikondomband

Vi är två ungdomar som hittat ett sätt att få ungdomar och singlar att markera sitt ställningstagande i kriget mot STD och HIV, Coolt komikondomband.



Vi har följt debaten i media om STD och HIV denna vår och sommar. Något måste göras, vår generation måste bli medvetna om faran att ha oskyddad sex. Alla förstår sig påare säger bara att avhållsamhet är det rätta. Det tror vi inte på, ungdomar måste stå för sin sexualitete och ta skydda.

Vi ställde oss frågan vad kan vi göra för att ge ungdomar och singlar ett tecken till omgivningen att jag är kondom användare. Efter mycket tänkande och diskuterande och testande kom vi fram till att det skall vara ett armband med diskret text på Condom User eller för flickor i rosa med text I love safe sex.

Nu är komikondombandet här, hemsidan upp och fungerande, tidningarna skriver om komikondomband vi säjer på plats i Helsingborg och via hemsida www.safesex.dinstudio.se. köp komikondomband and feel cool

2008-07-14 @ 23:53:24
URL: http://www.safesex.dinstudio.se
Postat av: Henrik

trevligt med lite SPAM =)(syftar inte på dig brooschan)en kommentar är alltid en kommentar...



Jag tycker att det är en bra sak det där med säkert sex. men ett par invändningar:



1. Varför ska jag behöva gå runt med ett armband? Måste man visa sitt ställningstagande? ungefär lika seriöst som aftonbladets "älska fotboll" kampanj. Mycket prat lite verkstad...



2. Var hamnar en eventuell vinst på att kränga dessa armband? Eftersom det inte tydligt framgår på hemsidan så utgår jag från att dessa hamnar i någons ficka... köp en extra kodis istället, de finns även säna som lyser i mörker...

2008-07-15 @ 22:26:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0