Godtycklighet...

Då har jag lagt ännu en givande termin bakom mig. Jag har lärt mig att alla är lika mycket värda och att det är dumt att kasta skräp i naturen.

De sista två veckorna av terminen har ägnats åt sex och samlevnad. Till detta, enligt litteratur och föreläsare, viktiga områden har hela två föreläsningar vigts, dessutom har ett seminarium med en skönlitterär bok som grund och en avslutande skriflig uppgift genomförts. Kopplingen till övriga kursen, "interkulturella perspektiv på hållbar utveckling", framgår inte och hela momentet ger ett krystat intryckt. Det är väl någon politiker som har bestämt att sex och samlevnad ska ingå i lärarutbilningen och då har universitetet slängt in ett moment ryckt ur sitt sammanhang de två sista veckorna på terminen. Det var helt enkelt i kursen hållbar utveckling som den gjorde minst skada. Vid denna tid på året är studenterna dessutom mer intresserade av att dricka öl än att skriva tråkiga inlämningsuppgifter.

Om universitetet tar sex och samlevnad så seriöst som de så gärna vill få det att framstå, varför läggs inte mer tid på detta? Frågan lyftes på seminariet och då framhölls det från lärarhåll att två veckor var mer än de som gick lärarutbildningen för tio år sedan fick. Stor jävla tröst!

"Ni får väl klaga i kursutvärdering". Jag gjorde ett allvarligt försök efter förra kursen, dvs. svarade seriöst och utförligt på frågorna. Förutom att frågorna är konstigt formulerade, så är de många gånger svåra för mig som student svåra att besvara, då de inte direkt berör mig. Efter 45 minuter hade jag kommit till hälften och då la jag ner det...

All denna jävla godtycklighet får mig att må illa...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0