Mode-bloggen

Världens mest triviala blogg har återuppstått från de döda efter en veckas välförtjänt semester. Denna vecka i Karlskrona har spenderats i kalsongerna framför datorn alternativt i en solstol med en bok i högsta hugg. Jag hade gjort mig bra som arbetslös...

Under min veckas semester i försommarsverige (vilket ord!) har jag observerat olika moderiktningar. En sak som jag länge har funderat på är det här med shortsmodet och ajg tänker då främst på herrshortsen. Tjejerna ska ha syndigt korta shorts som skär in i stjärten och om det är det egentligen inte så mycket att tillägga.

Alternativ nummer 1 för en kille är de gräsligt fula badbyxorna. Jag tänker då inte på chock-rosa speedos som kanske avslöjar lite för mycket, utan på de tuffare surfarshortsen med billabong skrivet i ett coolt typsnitt över hela benet. Bärs gärna med ett litet schysst häng som visar björn borg-kalsingarna. Dessa shorts verkar gå i skarpa färger och i de mest bisarra kombinationer/mönster, kanske för att avskräcka hungriga hajar, kanske för att de ska attrahera en konsumentgrupp som gillar att synas och "sticka ut från mängden". Enligt mig, som den självutnämnda modeguru jag är (efter samma kriterier som Ebba och Sofie med andra ord), funkar dessa badshorts på stranden, framförallt pga av bristande alternativ. MEN, varför ska man gå runt i badbyxor på stan? vilken funktion fyller de där? Impulsbad i fontäner i all dess ära, men jag har svårt att se logiken.

Alternativ 2 är de stekarshorts som har vandrat från att enbart tillhöra eliten på tennisveckan i Båstad till din lokala H&M-butik. Tillskillnad från surfar-badbyxorna slutar dessa shorts i regel en decimeter upp på låret och är allt som oftast enfärgade utan mönster. Om de inte är vita, verkar ljusa pastellfärger vara grejen, givetvis med de obligatoriska pressvecken. Assocciera med en skjorta, vita tygskor, solbrillor storlek XL och en väl inbakad back-slick. Frågar du mig så skulle jag likna dessa shorts vid ett par avklippta chinos från dressman...

Det tredje alternativet för en man år 2008 är de Indiana Jones-inspirerade safarishortsen, troligen i kakifärger med praktiska fickor på utsidan av varje ben. I dessa fickor får du plats med din Crocodile Dundee-kniv, ficklampa, nödproviant eller mer troligt, en bibel och brödsmulor till fåglarna. Känns kanske mer husvagnssemester -95 än Beach -08, men visst har även denna tidlösa klassiker (dvs. den har alltid varit ful) sin rättmätiga plats i sommarsverige.



Badbyxor - Stekarshorts - Safarishorts

Kommentarer
Postat av: Håkan

Du har en del bra åsikter om vad man inte ska ha... Vad ska man ha då?



Är det månne så att du går efter devisen att shorts, det bär bara skolpojkar o fotbollsspelare?

2008-06-13 @ 10:44:30
URL: http://www.myspace.com/killingkittensswe

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0