trött

Min sömn har blivit kraftigt eftersatt i helgen. Det faktum att min bror tog studenten (grattis Jens) kan vara en bidragande orsak, men det finns även diverse andra faktorer, b.la. en luftmadrass utan luft, som jag inte i korthet orkar redogöra för i detalj just nu. Igår var jag så trött att jag ville gå och lägga mig efter Sveriges match (nä, jag tar det inte så hårt när Sverige förlorar).

Idag skulle det spelas match på Räppevallen och det innebar att jag var tvungen att gå upp den okristerliga tiden kl 07.00 för att hinna med tåget till Växjö. Kl. 07.00 är för övrigt den tid då min arbetsdag normalt förväntas börja i sommar, hur nu det ska gå till? Jag var så trött att jag beslöt mig för att totalbojkotta den här dagen och gick runt i dvala de efterföljande timmarna.

Det är dessa dagar som jag verkligen önskar att jag hade kunnat somna i en halvtimme och sen var pigg resten av dagen. Jag kan tyvärr konstatera att jag står utanför den powernap-kultur (sv. krafttupplur) som vuxit fram de senaste åren. Tupplurar är inte min grej, jag vaknar svettig, förvirrad och med en äckligt torr smak i munnen. Tupplurer får med andra ord en omvänd effekt och om jag var trött innan så är det ingenting mot vad jag är efteråt. Ytterligare ett problem ligger i att en kvart lätt blir en halvtimme, som lätt blir en timme som lätt bli ett par timmar osv.

Då tror jag mer på att hälla i sig en kanna starkt kaffe. Det är extra bra att hälla i sig en massa kaffe då man ska anstränga sig fysiskt, för vätskebalansens skull alltså. Dessutom kan man göra jättemånga roliga saker på natten som följer, för att sova kommer att bli svårt med så mycket koffein i kroppen. Det är dock ett mer vuxet sätt att bota tröttingen. För i ärlighetens namn är tupplurar något som i vårt land är mest frekvent förekommande på förskolor. För att ställa saken på sin spets kan man framhålla att powernapar rent av är ett dagisbarnsbeteende. I och för sig är äldre människor även de benägna att sova ett par timmar på dagen, men det brukar väl sägas att man blir barn på nytt som gammal?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0