mer förändringar

Förändringarnas vindar fortsätter att blåsa. Jag ska flytta från ghettot upp till de mer fascionabla kvarteren, inte Hollywood , utan än mer uppåt. Jag har aldrig egentligen gillat min nuvarande lägenhet, det "minimalistiska" köket (mitt kök fungerar som kön till Sivans, en ut, en in*), den kassa planlösningen, hettan från förstoringsglasen till fönster osv., men av diverse anledningar har jag ändå blivit kvar.

Jag kommer inte sänka min nuvarande skyhöga hyra med mer än 30 kr/månaden, jag har inte alls funderat på hur mina möbler kommer att funka i den nya lägenheten och jag har inte funderat på de dubbla hyrorna i september månad.

Lägenheten som jag flyttar till är inte perfekt, men samtidigt känner jag en viss rädsla för att lägenhetssökandet ska bli ett sökande efter det ouppnåliga, en kapten Ahabs jakt på Moby Dick. Jag kommer alltid att hitta saker i potentiella lägenheter som jag inte gillar, risken är att jag stirrar mig blind på bristerna och därför aldrig vågar klippa navelsträngen till tryggheten i mitt nuvarande boende. För när jag börjar packa ner mina tillhörigheter i flyttlådor har jag trots allt bott här i två år. Lite vemodigt på sätt och vis...

Därav är det inte sagt att jag hoppar på första bästa tåg bort från Stallvägen. Tvärtom, jag hade en klar plan över vilken typ av lägenhet som jag var intresserad av, det handlar defintivt om ett uppköp för min del. Jag sökte t.o.m två lägenheter med exakt liknande planlösning. Hade jag avvaktat lite till så hade jag troligen blivit erbjuden ännu fler lägenheter av samma typ, någon av dem kanske hade varit snäppet vassare, haft bättre läge osv. Å andra sidan har jag nu bestämt mig och vet vad som gäller, utan att det har vuxit till en monsterkaskelot. Det är skönt.


*"En ut, en in" på Sivans innebär att stället för närvarande har så många gäster som föreskrifterna tillåter och att det släpps in en ny gäst när en annan väljer att gå ut. På så sätt överskrids inte gränsen för antalet gäster. Har man otur kan man med andra ord få vänta en bra stund.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0