Den akademiska praktiken
Jag har varit katastrofal på att uppdatera bloggen på sista tiden. Förklaringen ligger förmodligen i att jag tvingats till att skriva överdrivet mycket på diverse skoluppgifter, vilket har lett till att jag inte är direkt sugen på att skriva lite till när jag väl är färdig med uppgifterna.
Nyckeln till att läsa på universitet utan att bränna ut sig är att aldrig göra mer än vad som krävs av dig. Jag är ibland ganska dålig på att leva upp till det idealet, då jag inte gärna lämnar ifrån mig något som jag personligen inte känner är färdigbearbetat. Jag tror att det grundar sig i att jag egentligen tycker att det är ganska roligt med själva skrivandet.
Jag tycker att det är bra när teori och praktik integreras med varandra i utbildningen. Det jag inte uppskattar är då teorin tar över praktiken. Jag har nu haft praktik (VFU) ute på en skola i snart 4 veckor. Det är då rimligt att anta att man faktiskt ges möjlighet undervisar elever och öva på de bitarna i ens yrkeskompetens. Tydligen håller inte alla med mig på den punkten.
Det går helt enkelt inte att planera fyra bra lektioner om man samtidigt ska förbereda en intervju och läsa in kurslitteratur. Skrivuppgifterna från universitetet, som egentligen ska fungera som en brygga mellan den akademiska världen och verkligenheten, tar över allt utrymme. Istället för att få koncentrera sig på att undervisa får man sitta i möten och lösa uppgiter.
Jag säger inte att uppgifterna är helt ovidkommande för min framtida yrkesprofession, men jag anser att det är slöseri med tid. Med tanke på hur teoretiskt lagd lärarutbildningen är, vore det inte helt orimligt att påstå att de få praktiska veckorna som erbjuds är ytterst betydelsefulla för att kunna utveckla den kompetens som krävs för att kunna arbeta med människor.
Mycket kan man läsa sig till, men trots att du har läst 100 böcker om kommunikation så kommer du inte att ha minsta nytta av det om du sen inte kan praktisera de förvärvade kunskaperna när det väl kommer till kritan. Borde man då inte ta tillfället i akt och undervisa när man är ute på praktiken? Nä, jag var på ett möte om hållbar utveckling istället...
Nyckeln till att läsa på universitet utan att bränna ut sig är att aldrig göra mer än vad som krävs av dig. Jag är ibland ganska dålig på att leva upp till det idealet, då jag inte gärna lämnar ifrån mig något som jag personligen inte känner är färdigbearbetat. Jag tror att det grundar sig i att jag egentligen tycker att det är ganska roligt med själva skrivandet.
Jag tycker att det är bra när teori och praktik integreras med varandra i utbildningen. Det jag inte uppskattar är då teorin tar över praktiken. Jag har nu haft praktik (VFU) ute på en skola i snart 4 veckor. Det är då rimligt att anta att man faktiskt ges möjlighet undervisar elever och öva på de bitarna i ens yrkeskompetens. Tydligen håller inte alla med mig på den punkten.
Det går helt enkelt inte att planera fyra bra lektioner om man samtidigt ska förbereda en intervju och läsa in kurslitteratur. Skrivuppgifterna från universitetet, som egentligen ska fungera som en brygga mellan den akademiska världen och verkligenheten, tar över allt utrymme. Istället för att få koncentrera sig på att undervisa får man sitta i möten och lösa uppgiter.
Jag säger inte att uppgifterna är helt ovidkommande för min framtida yrkesprofession, men jag anser att det är slöseri med tid. Med tanke på hur teoretiskt lagd lärarutbildningen är, vore det inte helt orimligt att påstå att de få praktiska veckorna som erbjuds är ytterst betydelsefulla för att kunna utveckla den kompetens som krävs för att kunna arbeta med människor.
Mycket kan man läsa sig till, men trots att du har läst 100 böcker om kommunikation så kommer du inte att ha minsta nytta av det om du sen inte kan praktisera de förvärvade kunskaperna när det väl kommer till kritan. Borde man då inte ta tillfället i akt och undervisa när man är ute på praktiken? Nä, jag var på ett möte om hållbar utveckling istället...
Kommentarer
Postat av: sparrow
Maila detta till Eva Klinthäll !
Postat av: Linda
Exakt, håller me föregående talare!
Postat av: Henrik
Eva kollar nog inte sin mail-box så ofta. har redan försökt skicka frågor till henne om vad som gäller för teatern v.15, tänkte ju som bekant försöka åka utomrikes då...
Eller så var det en ovidkommande/svår fråga att
besvara, inte vet jag... att man ska behöva skicka "ursäkta, mitt mail kanske inte kom fram.."-mail till folk för att få svar på frågor.
Massundervisning där kunskap ska tryckas ner i huvudet på eleverna i monologisk ordning är fel enligt de böcker som jag har läst hittills i den här kursen, men ändå är det så lärarutbl. är upplagd.
Trackback