Boktips!

Jag har förkovrat mig i en väldigt fascinerande bok under hela helgen. Robert White har satt ihop denna spännande och fartfyllda antologi, bestående av mindre inlägg av diverse författare/forskare. Boken heter "Controversies in Enviromental Sociology" och som det framgår av titeln berör den miljöproblem ur ett sociologiskt perspepektiv. Men detta låter ju nästan intressant, vad är haken? Jo, det är såhär att den enbart finns att få tag i på engelska. Ja, men hur svårt kan det vara att läsa en bok på engelska? Det kan vara jävligt svårt har jag fått erfara den gångna helgen. Trots att jag har relativt stor erfarenhet av att läsa böcker på engelska, fann jag språket väldigt byråkratiskt och invecklat. Här hjälpte inte högstadieengelskan längre. Sen att det emellanåt var VM i långa meningar gjorde inte saken bättre.

En finess hos boken som jag fann väldigt roande var att det efter varje kapitel fanns en rad frågor som man kunde besvara. Vi skulle besvara 3 frågor x 7 kapitel. Grejen med frågor på engelska är att man inte ser betoningar och nyanser i dem. Detta gör det svårt att tolka vad de är ute efter att man ska svara.

Boken får av mig 2 av 5 vårlökar för att den behandlade ett intressant ämne, men de språkliga aspekterna samt den värdelösa uppgiften i samband med den (detta fick mig att skriva ett aggressivt hot-mail till ansvarig lärare, men jag fegade ur och skickade det aldrig) gjorde att jag inte fick ut så mycket av den. Vad ville de goda lärarna egentligen examinera? mina kunskaper i fikonengelska eller mina kunskaper om det sociologiska perspektivet på hållbar utveckling?

Lite roande att mitt nästa projekt, fördjupningsarbete inom hållbar utveckling, har mer språkliga och källkritiska krav än min flickväns c-uppsats... jag skulle ha läst i Malmö istället...

Kommentarer
Postat av: Zara

Kan bara instämma, fast jag tycker två vårlökar är att ta i. Synd att du inte skickade brevet......

2008-05-07 @ 08:56:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0