fotbollsdravel igen

Årets täta spelprogram i allsvenskan är direkt intressedödande. Eftersom VM ligger mitt under sommaren dvs. den svenska högsäsongen, samt att någon bestämde att vi behövde lag som Ljungskile i allsvenskan blir spelschemat väldigt kompakt. Vissa veckor spelar lagen 3 matcher på en vecka, en omställning som jag inte har hunnit aklimatisera mig till. Man hinner inte lägga den förra matchen bakom sig innan det är dags för en ny. Är det derby idag? det hade jag ingen aning om...

Hur tror pamparna att en supporter ska ha råd att lägga ut för två biljetter i veckan samt kunna försvara detta hemma? Nu börjar också det hårda matchandet ta ut sin rätt på spelarna, då både inställningen till matcher och skadeläget i truppen kan ifrågasättas.

"Men det är bra för den svenska bredden och fler ungdomar får chansen med fler lag i allsvenskan". För det första är det bara att se till hur ett lag som Ljungskile har valt att värva inför den här säsongen. Ljungskile trodde inte på sin framgångsrika spelartrupp från superettan förra året och värvade helt enkelt en helt ny. Hur många av dessa spelarna var svenska? Istället för att ge svenska spelare chansen, värvas det billiga bosman-spelare från utlandet för att bredda truppen. Jag vågar faktiskt utan att ha kollat upp siffror påstå att de större klubbarna är minst lika bra som de små på att få fram och ge talanger chansen. Dessutom handlar det inte om att talanger ska ges många chanser, de ska ta chansen när de får den. Bästa laget ska alltid spela, annars har man för låg ambitionsnivå för allsvenskan.

Vidare hör lag som Ljungskile även till de lagen som egentligen inte vill spela fotboll. De vill ta poäng och deras enda chans att göra det är att backa hem med 10 man och hoppas på ett oavgjort resultat. Detta är en framgångsrik taktik som har hjälpt bland andra Kalmar och Gefle att etablera sig i allsvenska. Om det vore så att svenska talanger skulle få fler chanser i dessa lag dömda till bottenstrider, vill vi verkligen att det är så de svenska talangerna ska få sin fotbollsfostran, eller ska de spela anfallsfotboll i superettan? Vi som älskar våra lag kommer att följa våra lag oavsett hur tråkigt de spelar, men hur skulle marginalåskådarna reagera om alla lag i allsvenskan spelar som Kalmar, Gefle och Ljungskile?

Kommentarer
Postat av: Fredrik

Visst ligger VM på sommaren men det kan ju knappast vara Sydafrikas VM 2010 som gör att serieschemat i allsvenskan är för tätt?

2008-05-13 @ 21:11:29
URL: http://www.boondock.blogg.se
Postat av: Fredrik

Hann inte läsa hela inlägget innan jag skrev min första kommentar men visst är du väl Hammarbyare? För mig veteligen är de de enda som fortfarande anser att Kalmar spelar en tråkig fotboll. Om du faktiskt hade sett andra lag spela än ditt eget hade du sett att Kalmar spelar en offensiv och positiv fotboll och har gjort flest mål i allsvenska. Och deras förstaelva består av hela en spelare (iofs Santin men ändå) som inte är av svenskt ursprung. Vilket helvete det måste vara att vara junior i Kalmar..

2008-05-13 @ 21:15:58
URL: http://www.boondock.blogg.se
Postat av: Henrik

Hej Fredrik roligt att du hittat hit och att någon bryr sig om att läsa mina fotbollsinlägg.

först vill jag bara säga att jag syftade på veteran-mästerskapet som kommer att utspela
sig någonstans i alperna i sommar. Sen kanske jag var lite otydlig, då jag inte menar att kalmar har en massa utländska spelare, utan nämnde dem i ett sammanhang där de etablerat sig i allsvenskan genom att sparka väldigt långt och springa ännu längre.

ja, jag kan möjligen vara färgad och ja, jag ser Hammarby överlägset mest av de allsvenska lagen, men kalmar med sin tjatig underdog-mentalitet typ "vi leder allsvenskan, men vi vågar inte erkänna att vi ens har en chans att vinna", "vi möter Ljungskile, men de är fortfarande favoriter", får mig att må illa vid blotta tanken. Jag har sett Kalmar tre matcher i år (och finalen i svenska cupen innan allsvenskans start mot ifk gbg?) och jag har hittills inte sett dem försöka föra en enda matchen. I sista matchen såg jag en tillstymmelse till eget spel som tidigare undgått mig. men handen på hjärtat, Djurgården är inte allsvenskans bästa lag just nu. Så nej, jag håller inte med dig om att kalmar har blommat ut och står för en positiv fotboll. (här skrev jag en slutkläm om kalmar som jag i efterhand valde att ta bort, då den kunde ses som stötande och jag orkar inte med en sån diskussion)

2008-05-14 @ 08:22:34
Postat av: Fredrik

Nja jag håller fortfarande inte med dig, dels för att du säger att Kalmar inte försöker föra matcher då det mig veterligen idag knappt finns ett enda lag i allsvenskan som är tillräckligt bra för att föra matcherna oavsett motstånd och spela ett eget underhållande spel. Bajen gör det inte, blåvitt gör det inte AIK snackar om att de gör det men spelar en alibifotboll med mycket bollinnehav men få målchanser, malmö? Behöber jag ens nämna dem. Helsingborg måste jag dock hylla litegrann, starkt av ett lag att hålla på sin spelidé trots att det inte lär vinna i längden. Kalmar då? Visst satsar de hårt på fasta situationer men de har även ett helt ok grundspel och de tjongar inte iväg bollen utan försöker spela genom bröderna Elm på mitten och vidare upp mot snabba ytterforwards...de kanske inte liknar Barcelonas eller Arsenals kortpassningsspel men så är inte Henrik Rydström någon Fabregas eller Ronaldinho heller. Man måste sätta Allsvenskan i sitt perspektiv!

2008-05-14 @ 11:11:54
URL: http://www.boondock.blogg.se
Postat av: Henrik

Ja, fredrik, man behöver sätta allsvenskan i ett perpsektiv. eftersom alla andra lag är så dåliga borde något lag rimligtvis kunna spela ut ett annat? Rydström och Kalmar möter varken Barcelona eller Arsenal, utan lag som Gefle, Norrköping och Örebro.
Alla lag för en match mot kalmar. Kalmar lägger sig på försvar och väntar på att ställa om på sina kvicka yttrar. Drillo hade gråtit av lycka. Sen att inkast är en stor del av deras anfallsspel är ju en
annnan femma. Jag har aldrig sagt att kalmar inte är bra på det dem gör, snarare tvärtom. Kalmar har lyckats bäst med sin spelidé iår och därför leder de allsvenskan. Men kalmar vill fortfarande ha bollen så lite som möjligt under match. det är deras spelidé. bra eller anus? anus säger jag

2008-05-15 @ 09:00:03
URL: http://www.blindtarmen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0