om kråkor och sånt

Det finns många paralleller, i flera avseenden, mellan campus och den genomsnittliga förskolan i Sverige. Det som jag då framför allt har i åtanke är den obligatoriska höstförkylningsepidemin som är lika självklar som kön till Sivans.

Den här tiden på året är den enda som klamydia på allvar är hotad som campus obestritt vanligaste sjukdom. Den klassiska förkylningens symtom i form av en rinnande näsa känner vi alla till. Men, snor, vad är det egentligen? Denna fråga konfunderade mig och mina kurskamrater och det visade sig att påfallande få av oss, vanliga svenskar mellan 21-30+, kunde svara på denna mycket befogade fråga. Snor är så självklart att vi egentligen aldrig har funderat på det, därför har jag tagit på mig uppgiften att upplysa allmänheten vad snor är för något och vad det är bra till. Nedan följer lite saxat gott och blandat från den fantastiska hemsidan wikipedia.se. Trevlig läsning!

Det som vi betecknar som "snor" är i själva verket slem som bildas av slemhinnor lokaliserade i näsan. När man är förkyld är dessa slemhinnor inflammerade och en genomsnittlig kran lär kunna producera ett par deciliter snor per dygn.

Snorets innehåll påverkar även dess färg och därför kan man genom att studera färgen lista ut dess innehåll, "läsa i snor" kallar jag det. Om man tydligt kan uttyda smutsiga fragment i snoret tyder detta på att personen i fråga har varit utsatt för en väldigt dammig miljö, då snoret även fungerar på att rensa vår inandningsluft från skräp. Trögflytande och mycket färgat (gul/grönt) snor tyder på att mängden vita blodkroppar i snoret är högt. Vid en infektion ökar mängden vita blodkroppar i snoret och därför är min inte helt orimliga gissning att man genom att studera snorets färg och konsistens kan avgöra hur förkyld man är.

Jag stötte även på ordet mucofagi som förklaras som "en medicinsk term för att konsumera snor", eller på vanlig bonnsvenska kort och gott: att käka snorkråkor. Det finns teorier om att en persons immunförsvar skulle gynnas positivt denne åt snorkråkor. Kroppen skulle då utveckla en större resistens mot sjukdomen, detta i enlighet med teorin om att det som inte dödar, det härdar, då snor innehåller en massa bakterier och annat skräp som kroppen försöker bli av med.

Det ska tilläggas att mucofagi vidare beskrivs som "i allmänhet ett socialt oaccepterat beteende, som dock inte är helt ovanligt bland mindre barn", tänk dig därför för en extra gång innan du börjar konsumera snorsekret.

Jag hoppas att detta har gjort er en aning mer upplysta om mystiken kring vårt snor. Nästa gång ni snyter er, kolla färgen!   

Kommentarer
Postat av: Josse

Jag är också en av de drabbade av förkylningen, dock inte lika allvarligt eftersom mitt snor inte har intagit färgen gul eller grön;)

Trevlig läsning och jag känner mig genast lite mer allmänbildad:)

Kram på dig

2008-09-15 @ 15:22:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0