Grannsämja

Få företeelser på denna planet irriterar mig lika mycket som de små lapparna som hyresgäster sätter upp i trapphusen. Jag tänker då främst på de som lyder typ "Hej kära grannar! ikväll kommer vi att ha lite folk hos oss. Vi kommer inte att bli sena och ifall vi är för högljudda så tveka inte att säga till oss! mvh X och X".

Jag förstår givetvis vitsen med att varna sina grannar om att det kommer att bli ett riktigt fylleslag i lägenheten bredvid. Det som stör mig är att det i en sån här lapp alltid förutsätts att det är okej att störa sina grannar, vilket det faktiskt finns regler emot på de flesta ställen. Allt som oftast lyser ödmjukheten med sin frånvaro i dessa lappar och genom att sätta upp en lapp i trapphuset är det helt okej att skruva upp basen så att väggarna skakar. Grannarna säger ju till om de störs.

Jag kan bara tala för mig själv, men jag tror att det ska väldigt mycket till för att genomsnittssvensken ska gå upp ur sängen, klä på sig kläder, plinga på grannens dörr och säga till denne att dämpa sig lite. Jag har till och med varit med om att det har lämnats ut ett telefonnummer på en liknande lapp. Det är kanske ännu mer otroligt att jag sparar nummret från lappen i trapphuset på min mobil, "för det kan vara bra att ha", och sedan ringer numret kl 03 på natten när jag bestämt mig för att nog får vara nog. Detta är ett skolboksexempel på ett svårartat solen-i-universum-komplex, där jag ser mig själv som centrum i universum och självklart inser alla människor (planeter) som cirkulerar i omloppsbanor runt mig, att mitt telefonnummer är så viktigt att de sparar det "utifall att".

Eftersom lappen egentligen är ett hån mot alla grannar hade en mer sanningsenlig variant varit: "Hej kära grannar som jag aldrig hälsar på! Ikväll kommer vi och ytterligare ett 20-tal personer att supa skallen av oss och sjunga kung i baren på singstar till kl 04 i natt. Jag skiter egentligen i om vi stör, men är ni sugna på att argumentera med överförfriskade människor så kan ni ju alltid plinga på.. eller skicka ett mail..mvh X och X".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0